קרואטיה וסלובניה - טיול משפחתי

טיול משפחתי לקרואטיה וסלובניה

טיילנו בקרואטיה ובסלובניה בספטמבר 2017 (תקופת החגים) במשך שבועיים. שכרנו רכב וטיילנו עם ילדינו, בת ה-22 ובן ה-19. להלן - הילדים, אפילו שהם כבר לא.

המסלול שלנו:
19/9 – נחיתה ולינה בסמובור
20/9 – ביקור במפעל לרכב חשמלי רימאץ, טיול בעיר זאגרב
21/9 – ראסטוקה  ונסיעה לדירה
22/9 – פארק לאומי פליטוויצה
23/9 – בית מחסה לדובים יתומים, תצפית על האי והאגם בשמורת קרקא ונסיעה לדירה
24/9 – ספליט וטרוגיר
25/9 – פארק לאומי קרקא
26/9 – נסיעה ארוכה לסלובניה, מופע וסיור בחוות הסוסים ליפיצה ונסיעה לטרייסטה באיטליה
27/9 – מערת שקוציאן וטיול בעיר טרייסטה
28/9 – מערת פוסטוינה ונסיעה לכיוון אגם בלד ובוהיני
29/9 – אגם בלד, חצי הקפה, שייט ועוגת קרמשניט
30/09 – אגם בוהיני, רכבל להר ווגל ומפל סביצה
1/10 – קניון וינטגאר ואקווה פארק בוהיני
2/10 – רכבת המכוניות למוסט נא סוצ'י, מעבר הרים וורשיץ'
3/10 – חזרה הביתה. נסיעה מבלד לשדה התעופה בזאגרב דרך מתחם הקניות btc ליד ליובליאנה

הטיסה: הזמנו טיסת אל-על. אין טיסות לואו קוסט לאזור. יש כאלה הבוחרים לטוס לבודפשט או למילאנו ומשם להתחיל לנסוע אבל זו נראתה לנו נסיעה ארוכה מיותרת. הזמנו באפריל לחודש ספטמבר. יום לפני ערב ראש השנה. מחיר לכרטיס 1225 ש"ח. באתר אל על נכתב שהמבצעת היא סן דור. בפועל הטיסה הלוך בוצעה על ידי חברה לטבית, היה איחור גדול מאוד שכבר מהבוקר הודיעו לנו עליו ולאחר מכן גם בשדה התעופה. טיסה לא נוחה ומזגן שבקושי עבד. בחזור עם סן דור היה יותר טוב.

השכרת רכב: מצאנו שהחברות המקומיות זולות בהרבה מהבינלאומיות. שכרנו רכב בחברת avax, מכיוון שזו חברה קטנה יכולנו לבחור רכב ספציפי (ולא דומה) שיכיל את כמות המזוודות שלנו ויהיה אוטומטי ודיזל. המחיר לשבועיים: 392 אירו. משלמים במקום + פיקדון. לחברה אין משרד בטרמינל ואדם מטעמם (שאיתו היינו בקשר כל הזמן) חיכה לנו עם הרכב ששכרנו. שילמנו במשרד. בסוף הטיול חזרנו עם הרכב למשרד ואחרי הבדיקה הוא לקח אותנו לטרמינל. הסידור היה מאוד נוח.

לינה: לנו בדירות משום שבטיולים באלה זה יותר נוח למשפחה, במקום לקחת שני חדרי מלון יקרים ובצורה הזו גם אפשר לאכול ארוחת בוקר וערב בדירה ולחסוך עלויות וזמן. לכל הדירות ששכרנו היו שני חדרי שינה וסלון. בחדר הילדים היו מיטות יחיד ולא מיטה זוגית. בחלק מהדירות הייתה מכונת כביסה, בחלק היה מדיח כלים ובשתיים היו גם וגם.הצימרים הוזמנו מאתר booking.com. חוץ מהצימר האחרון שאותו הזמנו ספונטנית בטלפון מפני שבדרך החלטנו לשנותו מסלול.

המסלול מפורט כאן ואת שאר החוויות תוכלו לקרוא בטיפים ובבלוג ביתר פירוט.

19/9

נחיתה מאוחרת בזגרב, לקיחת הרכב והגעה בשתיים לפנות בוקר לדירה, לבעל בית מקסים שלא התלונן ואפילו קיבל אותנו בנחמדות. שני לילות ראשונים בעיירה Samobor הסמוכה לזאגרב. Apartment & Rooms Miboti, 110 אירו לשני לילות כולל ארוחת בוקר.

20/9

ביקור במפעל Rimac המייצר רכבי ספורט חשמליים, אופניים וטכנולוגיה. הביקור הוזמן מראש באתר האינטרנט. המחיר 30 אירו לאדם. היה מעניין גם למי שלא חובב רכבים חשמליים.

טיול בעיר זאגרב, חנינו בחניון על פי המלצת בעל הדירה, אכלנו צהריים במסעדה איטלקית מעולה Capuciner וטיילנו בעיר שיש בה די הרבה מדרחובים. חזרנו לדירה ויצאנו לאכול את ארוחת ערב ראש השנה במסעדה ריקה בעיירה שלנו.

21/9

נסיעה דרומה ולפני כן קצת קניות במתחם קרוב, נסענו לכיוון Slunj בתוך העיירה יש חלק כפרי הנקרא Restoke שבין הבתים שלו זורמים מפלים ופלגי מים. מקסים. לחלק מהכפר נכנסים בתשלום, אנחנו החלטנו שהמראה שראינו היה מרשים גם בלי לשלם. אחרי ארוחת צהריים במסעדה איומה נסענו לדירה הבאה שלנו house Petra, בעיירה Rakovica, כרבע שעה צפונה מהפארק הלאומי פליטביצה. שני לילות ב 110 אירו.

22/9

השכמנו כדי להגיע מוקדם לפארק פליטוויצה Plitvica. ככל שמגיעים מאוחר יש עומס בפארק ותורים בכניסה. המחיר ל-3 מבוגרים וסטודנטית 410 קונות. בחרנו במסלול C מהכניסה הצפונית, שכולל את המפלים התחתונים והעליונים. בדרך יש שייט מצד אחד לצד האחר ולבסוף נסיעה בשאטל. היינו בפארק כמעט שש שעות ולא הפסקנו להתפעל מהיופי. מפלים שיוצאים מתוך סלע, פלגים שזורמים מתחתינו (חלק מההליכה על גשרוני עץ), אגמים, טורקיז, ירוק – ממש גן עדן. הלכנו כמעט שש שעות ונהנינו מכל רגע. אכלנו צהריים במסעדה טובה Degenija בדרך צפונה מפליטוויצה לדירה.

23/9

גם היום השכמנו כדי להגיע לבית המחסה לדובים לפני שנת הצהריים של הדובים. חלק מהנסיעה נסענו בתוך עמק בערפל. ואז התחלנו לעלות למעלה ומההר עצרנו לתצפית על ענני הערפל למטה שנראו כמו שמיכת צמר גפן גדולה.

הסבר על בית המחסה לדובים יתומים Bear Refuge – ציד דובים חוקי בקרואטיה כדי לדלל את אוכלוסיית הדובים. אסור לצוד דובה שיש לידה גור אבל לפעמים זה קורה. וכשאנשים נתקלים בגור דובים לבד הם מביאים אותו או מזעיקים את אנשי בית המחסה שייקחו אותו כי הוא לא ישרוד לבד בטבע. אז צפינו בכמה דובים צעירים, הגדולים רבצו והיה קשה לראות אותם. הכניסה ללא תשלום. אפשר לתרום.

אכלנו צהריים במסעדת HRVOJE לפני הנקודה הבאה שהייתה תצפית מרהיבה על האגם והאי בשמורת קרקא. אנחנו נהיה בשמורה אבל לא נגיע אל האי. התצפית נמצאת במקום מבודד ושקט. סוג של חלקת אלוהים קטנה, נוף מרהיב ושקט דממה.

דוב צעיר בבית המחסה

ענני ערפל כמו שמיכה המכסה את העמק

תצפית על האי בשמורת קרקא

נסענו אל הדירה הבאה Apartments Ćosic שבה נשהה שלושה לילות, במחיר מצחיק של 132 אירו כולל מיסים. הדירה נמצאת באזור שקט, קרוב לעיר sibenik והיא נקודת מוצא טובה לכמה טיולים.

24/9

נסענו לטייל בעיר ספליט Split. חנינו בחניון קרוב לתחנת האוטובוס המרכזית. הלכנו דרך המרינה לטיילת שליד הים ולעיר העתיקה. נכנסנו לארמון הרומי Diocletian's Palace, מדובר בעתיקות שנשמרו מהתקופה הרומית, המון חדרים נשמרו בשלמותם. הכניסה עולה 218 קונות לשני מבוגרים ושני סטודנטים. מסתבר שסטודנט זה קשור לגיל. אנחנו לא ביקשנו כרטיס סטודנט לעידו המוכרת בקופה נתנה לנו בלי לבקש תעודה. הארמון מתאים לחובבי עתיקות ו/או התקופה הרומית. אפשר להסתפק בקתדרלה ובפסלים למעלה, ביציאה מהארמון, לשם הכניסה חופשית. טיילנו קצת בסמטאות ובטיילת ולא התרשמנו מאוד מספליט. כבר ראינו ערים יותר יפות ליד הים. המשכנו לקניון city center לאכול צהריים (יש KFC ) ולקנות מתאם לשקע שהיה חסר לנו.

מספליט נסענו צפונה לאי טרוגיר Trogir, עיירה שבנויה על אי קטן. חוצים גשר קטן ואפשר להקיף את העיירה בחצי שעה. יש סמטאות נחמדות, חומה ומבצר. עשינו V ולא התפעמנו כמו הרבה אחרים שביקרו פה.

הגענו למסקנה שאנחנו לא מתחברים לנופי החופים ולעיירות של קרואטיה. אנחנו לא נהנים מהנסיעה בין כפרים שהבתים שלהם חצי הרוסים או לא גמורים. לא ממש מטופח פה. עשינו שינוי בתוכניות כדי לעזוב את קרואטיה מחרתיים.

25/9

הפארק לאומי קרקא krka. כדי להגיע לקרקא יש להגיע לעיירה סקרדין Skradin וממנה לקחת סירה היוצאת לשם בכל שעה עגולה. את הכרטיסים קונים בבניין הסמוך. 410 קונות לארבעתנו. טיפ חשוב:  החניון הרשמי והזול הוא זה: Parking Skradin KRKA, D56 56, 22222, Skradin, Croatia, זו הכתובת שמזינים במפה. כשאתם על כביש 56 ממשיכים ישר לכיוון האגם ולא ימינה. המחיר 7 קונות לשעה. אל תתפתו להיכנס לחניון על כביש 56 עצמו, בצד שמאל. גם אם מישהו ישכנע אתכם שזה החניון הכי קרוב ויגבה מכם 50 קונות.  ועוד טיפ: בכניסה לפארק, אחרי שיורדים מהסירה, יש שירותים בתשלום. מי שרוצה/יכול להתאפק, השירותים בהמשך (כחצי שעה הליכה) הם בחינם.

כפי שכתבתי שטים בסירה כחצי שעה. מגיעים לפארק עצמו ובו יש מסלול. כבר בהתחלה רואים את המפלים אבל אחר כך עולים למעלה ורואים אותם מקרוב ועוד למעלה לראות עוד מפלים. צריך ללכת לפי השלטים: walk this way, המסלול נוח. יש נקודות תצפית למפל והליכה על גשרי עץ בטבע מקסים. פארק מהמם, גם פה המון מים, עוד מפלים, הרבה ירוק, עצים ורקפות. לדעתנו ביקור חובה. הסירה בחזרה יוצאת בכל שעה במחצית השעה. עלינו על הסירה הלוך בשעה 11:00 וחזרנו עם הסירה של 13:30.  בעונה אפשר גם להיכנס למים.

נכנסנו לסמטאות היפות של סקרדין ואכלנו צהריים במסעדה נחמדה אך יקרה konoba DALMATINO. אחרי ביקור בסופרמרקט בקניון בשיבניק חזרנו לדירה.

26/9

נסיעה ארוכה לסלובניה. קצת לפני הגבול קנינו מדבקת וינייטה שצריך להדביק על השמשה הקדמית וזה מאפשר נסיעה בכבישים המהירים בסלובניה (השיטה הזו כמו באוסטריה). בניגוד לקרואטיה שבה התשלום על הכבישים הוא הוצאה גדולה מאוד.

לסיום קרואטיה – חשוב לדעת שכבישי האגרה יקרים אבל גם נוחים לנסיעה וכמעט ריקים ממכוניות. דבר שני הרבה פעמים תצטרכו לשלם על שימוש בשירותים בתחנות העצירה ובחנויות הנוחות.

אכלנו צהריים במסעדת TONKA, האוכל היה טעים מאוד ומשם המשכנו ליעד שלנו והוא מופע הסוסים הלבנים בחוות הסוסים ב- Lipica. הגענו בזמן, למרות הספקות שלי. נכנסנו למופע המיוחד של הסוסים ואחר כך הצטרפנו לסיור מודרך בחווה ובאורוות. המחיר 92 אירו.

סיימנו ונסענו לדירה הבאה שלנו, שהזמנו שלשום, בטרייסטה Trieste איטליה. מרחק חצי שעה נסיעה מסלובניה. הדירה Casa Giulia, מושלמת. גדולה ומרווחת, מצוידת בכל מה שצריך, כולל חלב, מיץ ועוגיות במיוחד בשבילנו אבל גם המון תבלינים, שמן, קפה וכל מה שמטבח צריך. גם מכונת כביסה וטרסה נחמדה. קרובה מאוד למרכז. הרחוב המקביל מזכיר את שדרות רוטשילד. כיף פה. המחיר לשני לילות 158 אירו. וצריך להביא בחשבון תשלום של 15 אירו ליום לחניה. שווה כל שקל או אירו.

27/9

היום התפצלנו, אפי ועידו נסעו למערת שקוציאן Škocjanske jame. זו מערת נטיפים שזורם בתוכה נהר. הסיבה שלא הצטרפנו הייתה כמה מאות מדרגות שיש במסלול וזה לא מתאים לי. אני יצאתי לטייל לבד בעיר ורותם נשארה היום בדירה. בצהריים כשהבנים חזרו אכלנו צהריים בדירה. אתגרתי את עצמי לארוחה זולה, קניתי בסופר המבורגרים לטיגון, חבילה של עלים ירוקים לסלט, אצבעות מוצרלה ומים מינרלים. וקניתי 2 חבילות צ'יפס בברגר קינג. סה"כ בערך 13 אירו לארוחה.

אחר הצהריים יצאנו לכיוון Piazza Unita Trieste שזו הכיכר המרכזית המלאה בארמונות ומבנים מרשימים מתקופת השלטון האוסטרו-הונגרי (אני הייתי כאן גם בבוקר) לפני כן עברנו דרך בית הכנסת, שתינו קפה ואכלנו עוגה וגלידה. צילמנו מבנים מרהיבים. ישבנו בכיכר כמו כל המקומיים לשתות אפרול ואחר כך הלכנו למזח לראות את השקיעה.

הכניסה למערת שקוציאן

פיאצה יוניטה טרייסטה

השקיעה בטרייסטה

את ארוחת הערב אכלנו במסעדה מצוינת ממש ליד הדירה al CIVIO sei.

28/9

נסענו כולנו למערת פוסטוינה Postojnska jama, מערת נטיפים ענקית ומרשימה מאוד. המחיר 92.8 אירו, כולל 2 סטודנטים. ועוד 5 אירו לחנייה. אפשר להוסיף כסף ולקחת אודיו בעברית. אנחנו בחרנו להצטרף לסיור מודרך באנגלית. באתר האינטרנט כתוב שיש סיור פעם בשעה אבל בפועל היה סיור גם במחצית השעה. הסיור מתחיל בנסיעה ברכבת קטנה בתוך המערה ואל עומק האדמה וכבר אז מתחילים לראות את הנטיפים והזקיפים. אחר כך מטיילים במערה ברגל והמדריכה עוצרת בכמה נקודות ומסבירה וגם חוזרים ברכבת. המסלול אינו קשה (יש עלייה אחת ומי שלא רוצה או לא יכול, יורד לחכות לרכבת). זו מערה ענקית ואנחנו רואים רק חלק ממנה. מרשים ומעניין.

אכלנו צהריים בקפיטריה שליד המערה. נסענו לראות מבחוץ את מצודת פרדיאמה Predjamski והתחלנו בנסיעה לכיוון הדירה קרוב לבוהיני שהזמנו שלשום לחמישה לילות.

לא אוסיף פרטים (המתעניינים יוכלו לקרוא על כך בפירוט בבלוג) אבל לא נשארנו בדירה שהזמנו. שילמנו דמי ביטול ללילה אחד ויצאנו משם בלי לדעת איפה נישן. כלומר ראינו משהו בבוקינג אבל החלטנו לא להזמין עד שנראה. אז נסענו לבלד ולדירה Chalet mm Bled – זו לא דירה זה בית, קוטג' קטן פרטי עם חצר וחניה ושתי קומות. ולמזלנו זה היה פנוי. בעל הדירה בכלל לא היה באזור והוא שלח את אבא שלו שיפתח לנו אותה.

29/9

אנחנו מרוצים מהבית ומחליטים להישאר כאן עוד ארבעה לילות. הבית חדש, מאובזר, מרווח ויפה. רק חסרה קצת תאורה. שילמנו 665 אירו ל-5 לילות. ויצאנו ברגל לאגם בלד. התחלנו להקיף אותו. האגם שלו, הנוף – המצודה למעלה, האי באגם, סירות משוטים, שקט ורוגע. כשהתעייפתי הצטרפנו לשייט בגונדולה הגדולה (56 אירו לארבעה). שטנו לאי, עלינו די הרבה מדרגות למעלה, אכלנו גלידה, האי קטן ואין הרבה מה לעשות בו רק לצלם את הנוף וליהנות מהחוויה. חזרנו לבלד ואכלנו צהריים במרכז המסחרי המיושן במסעדה מזרח תיכונית. בערב יצאנו לאכול את עוגת הקרמשניט המפורסמת במלון פארק. ומה אומר לכם? אכן איכותית וטעימה מאוד.

30/9

נסענו כחצי שעה לאגם בוהיני Bohinjsko jezero, חנינו ליד מרכז המידע וירדנו לצלם ולראות את האגם הגדול והיפה. המשכנו בנסיעה לרכבל שהעלה אותנו להר ווגל vogel. העלייה ארוכה ברכבל צפוף ולא נעים אבל הנוף מלמעלה על האגם וההרים מפצה. המחיר: 60 אירו, אין הנחה לסטודנטים. אפי ועידו המשיכו ברכבל הכיסאות למעלה (8 אירו) נהנו מנוף מדהים וסבלו מקור. המשכנו למפל סביצה. מחיר הכניסה לכולנו 11 אירו. חנינו לפני החניון הרשמי אז לא שילמנו. בכביש למפל נהנינו מהדרך, מצבעי העצים בשלכת. הדרך למפל לעומת זאת הייתה קשה מאוד ואני הפסקתי באמצע ולא עליתי יותר. רותם נשארה איתי. עידו ואפי אמרו שהיו עוד המון מדרגות תלולות (מי שכתבה בספר שמדובר במדרגות לא תלולות, לא יודעת על מה היא מדברת). ובעצם שהמפל לא כזה מדהים.

אגם בוהיני

וגם אגם בוהיני מלמעלה

על הר ווגל

אכלנו ארוחת צהריים מאוחרת בעיירה בוהינסקה ביסטריצה במסעדת Hotel Tripic, אוכל טעים, שירות טוב ומקום נקי ללא זבובים. כמו כל המסעדות גם זו הזכירה לנו את שנות השמונים וחדר אוכל בקיבוץ.

1/10

הליכה בערוץ הנחל וינטגאר Soteska Vintgar, 18 אירו דמי כניסה לכולנו. המסלול הלוך וחזור עד המפל ולכן לפעמים קצת צפוף כי כולם הולכים וחוזרים באותה הדרך. מסלול המזכיר קצת את אוסטריה. הליכה במעוק, בין צוקים גדולים ובאמצע עובר נחל שמימיו צלולים.

אחרי המסלול (בערך שעתיים) אכלנו צהריים במסעדה בבלד Costilna Murka, ישבנו בחוץ כי בפנים לא היה מקום והיה לנו קצת קר אבל האוכל היה בסדר, כולם היו מרוצים.

אחר הצהריים נסענו לבריכות החמות (בטיול לאוסטריה זה היה היי לייט לסיים את היום בבריכה). הבריכה בבוהינסקה ביסטריצה Aquapark Bohinj אכזבה מאוד מאוד. ראשית, אין יציאה לבריכה בחוץ וזה כל הכיף. שנית מדובר בבריכה אחת לא גדולה במיוחד, לא חמה במיוחד עם מעט מאוד זרמי מים שמופעלים בתורות ולא בבת אחת. רק הג'קוזי היה בסדר.  שילמנו כמעט 50 אירו ויצאנו אחרי שעה וחצי.

2/10

השכמנו כדי להספיק את רכבת המכוניות שיוצאת מבוהינסקה ביסטריצה למוסט נא סוצ'י. עולים על הרכבת עם המכונית, משלמים 21 אירו, מחכים הרבה זמן ואז נוסעים. חוויה נחמדה אבל ארוכה מדי לטעמי. משם נסענו למעבר הרים וורשיץ' Vršič Pass באלפים היוליאניים של סלובניה. נסענו לאורך נחל עם מי תכלת צלולים ואחר כך התחלנו לעלות בפיתולים להתלהב מההרים הגבוהים (יש ממש מעט שלג), מהצוקים ומהשלכת במלוא תפארתה, המון צהוב וכתום בגוונים שונים. אכלנו בפונדק בדרך קצת אחרי שחצינו את הנקודה הגבוהה ביותר ואחרי כמה קילומטרים הגענו לדרך חסומה. הסתבר שהמעבר חסום, לא היה בדרך שום שלט ושום הודעה בעניין. זה היה מכעיס ומאכזב כי עשינו את כל הדרך חזרה למטה ואחר כך נסענו מצפון דרך איטליה כדי לחזור לבלד.

3/10

ארזנו מזוודות ויצאנו לדרך. עצרנו קצת במתחם הקניות BTC, מעט קניות, קצת שוקולדים בסופר ומסעדה טעימה עם מלצר מקסים, Balkan Express, וכן גם אוכל טעים וקינוח קטן על חשבון הבית בגלל שהמלצר רוצה לבקר יום אחד בישראל. החזרנו את הרכב ולקחו אותנו לשדה התעופה. ביטחון אל-על, צ'ק אין, החזר מס, ביטחון, המתנה לא רבה, טיסה הפעם באל על. וחזרה לארץ.