בולגריה - סופיה (ופלובדיב): זול וטעים

סוף שבוע בסופיה בירת בולגריה

בפעם הראשונה היינו בנובמבר (2014) חורף, אבל עדיין לא שיא הקור. בפעם השנייה הייתה בסוף יולי (2015). בפעם השלישית בתחילת דצמבר (2017). בכל הפעמים טסנו בחברת wizz air, טיסות זולות מאוד. בפעם האחרונה שילמנו פחות מ-500 ש"ח לזוג.

הנסיעה משדה התעופה לעיר: אפשר לקחת מונית של OK זו חברת המוניות שיש לה דוכן בטרמינל, אפשר להזמין הסעה אישית, לקחת שאטל מהטרמינל (נמצא ליד המוניות) או לנסוע במטרו. כדי להגיע למטרו לוקחים שאטל לטרמינל 2. צריך לקנות כרטיס גם למזוודה ואף על פי כן זו הדרך הזולה ביותר.

לבה (המטבע המקומי): אנחנו המרנו קצת בשדה התעופה ולאחר מכן בסניפי הבנק. השער והעמלה אינם גבוהים ובבנק זה נראה לנו בטוח.

מלון:  היינו בגרנד הוטל סופיה וברדיסון בלו שניהם מלונות חמישה כוכבים. הגרנד הוטל מפנק יותר (חדרים ענקיים, חלוקים) אבל ארוחת הבוקר יקרה מאוד. רדיסון בלו מפואר אף הוא אבל פחות אנשים בקבלה, והדיל כלל ארוחת בוקר מעולה!! בפעם השלישית הזמנו דירה בבוקינג, כדי לחסוך בהוצאות.

סופיה נקייה מאוד, כולל תחנות הרכבת התחתית. המחייה זולה והאוכל טעים.

מכיוון שאני מתארת שלושה סופי שבוע, אכתוב על כל המקומות שצריך לראות כשמבקרים בסופיה לא לפי סדר כרונולוגי.

בית הכנסת : למי שמגיע כמונו בשישי צהריים כדאי להתחיל עם בית הכנסת לפני שהוא נסגר לשבת. פתוח בין 9-13 ובין 14-16:30. המחיר בערך 3 לבה לאדם. מעל בית הכנסת נמצא מוזיאון יהודי בולגריה שהוא בעצם חדר אחד המספר את תולדותיהם של יהודי בולגריה.

בית הכנסת

מוזיאון ההיסטוריה (בעבר בית המרחץ)

שוק חאלי: נמצא מאחורי בית הכנסת. שוק אוכל מלא בכל טוב. בקומת המרתף יש קפיטריה זולה. בקומה העליונה של השוק יש חנות זולה למוצרי טואלט וקוסמטיקה.

בית המרחץ: בערך מול השוק נמצא המסגד ואחריו המבנה שנקרא בית המרחץ. היום מוזיאון היסטוריה. מרשים בצורתו החיצונית ובמוזאיקה.

מדרחוב פירוטסקה (Pirotska): נמצא רחוב אחד דרומה משוק חאלי. אין מותגים. נחמד לא יותר.

מסלול מאזור מלון רדיסון לאתרים החשובים בעיר:

בית הפרלמנט: (National Assambly) נמצא בשדרות הצאר אוסובודיטל (לאורך רחוב זה נמצאים רוב האתרים), בכיכר הנושאת שם זהה. מול מלון רדיסון.

קתדרלת אלכסנדר נבסקי: נמצאת מאחורי הפרלמנט. בעלת עיצוב טיפוסי לכנסיות רוסיות מהמאה ה-19. הקתדרלה הראשית. כניסה חופשית.

בית הפרלמנט

קתדרלת אלכסנדר נבסקי

שוק הפשפים: בכיכר ליד הכנסייה. יש בו גם עתיקות וגם מזכרות לתיירים. באופן מוזר המזכרות שקנינו (מגנטים ובקבוקוני בושם קטנים מעץ) עלו זול יותר מחנויות אחרות. באחת מתכניות הטלוויזיה ראיתי שמוכרים גם מזכרות מתקופה אפלה יותר, אני לא ראיתי.

כנסיית סבטה סופיה : Tsurkva Sveta Sofia , הכניסה חופשית. נמצאת באותה כיכר בקצה המערבי ולידה אנדרטת החייל האלמוני. כניסה חופשית.

חוזרים בחזרה לרחוב שבו נמצא הפרלמנט Tsar Osvobotiel blvd. בכיכר שבה נמצא מלון רדיסון נמצא פסל של הצאר רוכב על סוס והיא לזכרו של הצאר הרוסי אלכסנדר ה-2 ששחרר את בולגריה מהשלטון העותומאני. לאורך השדרה יש בתים שחלקם משמש היום כמוזיאונים שונים. למשל ארמון המלך שבתוכו שוכן מוזיאון לאומנות. ברחוב זה נמצא גם הכנסייה הרוסית. גגות בירוק וזהב. מהצד השני אפשר ללכת לפארק קריסטל. בכלל בסופיה יש די הרבה פארקים וגנים הקרובים ונמצאים ממש במרכז העיר.

כנסיית סבטה סופיה

הכנסייה הרוסית

תיאטרון איבאן ואזוב

מול National Ethnology Museum נמצא הפארק העירוני city garden שנעים לטייל ולנוח בו

בגן נמצא גם התיאטרון הלאומי על שם איבאן ואזוב (The Ivan Vazov N tional Theater): ארכיטקטורה בארוקית. בקיץ במוצאי שבת אנחנו נתקלנו שם באנשים רוקדים ריקודי עם בולגרים. בדצמבר מתקיים שם שוק חג המולד. הקטן והמקסים.

שוק חג המולד

קישוטי חג המולד בקניון

במרכז הכיכר המרכזית שבה נמצאת תחנת המטרו סרדיקה יש פסל הגדול של האלה סופיה באמצע הצומת (בעבר קישט את הרחוב הפסל של לנין).

תחנת המטרו סרדיקה וליד בניין צום – כאשר חפרו את הרכבת התחתית בסופיה מצאו עתיקות מהתקופה הרומית. גם אם אינכם נוסעים במטרו כדאי להיכנס ולהתרשם.

כשאנחנו עם הפנים אל הפסל ועם הגב לבית הפרלמנט אם נלך לאורך הרחוב בצד ימין נגיע לשוק חאלי ולבית הכנסת, צד שמאל מוביל אותנו למדרחוב ויטושה אבל לפני כן נראה את ארמון הנשיא.

השומרים בארמון הנשיא

מדרחוב ויטושה

ארמון הנשיא: בכל שעה עגולה מתקיימים חילופי משמר ברחבה שמול מוזיאון ההיסטוריה ובית הנשיא. שדרות הנסיך דונדוקוב.

כנסיית סנט ג'ורג': הכנסייה נמצאת בחצר של מלון שרתון, זו הכנסייה העתיקה בסופיה. מהמאה ה-4 לספירה. הכניסה חופשית.

כנסיית סבטה נדיילה : Tsurkva Sveta Nedelya, בכניסה לרחוב ויטושה. בסגנון ניאו ביזנתי. הושמדה ב-1925 ושוחזרה. הכניסה חינם כמובן.

מדרחוב ויטושה: אפשר לטייל ביום או לשבת באחד מבתי הקפה או המסעדות גם בלילה. רחוב שוקק חיים וחנויות. כמעט ואין מותגים (למי שמחפש).

ארמון התרבות הלאומי: אחד הבניינים הכי מזעזעים שראינו. מבנה סובייטי לחלוטין שמרכז בתוכו אולמות תיאטרון, פאבים ועוד. בתוך המבנה יש דוכני שוק, לא מעניינים. בקיצור – לוותר בגדול. לעומת זאת בפארק שבו נמצא ה"ארמון" יש בחורף שלכת צהובה בסתיו ונעים לטייל בו (עד שמגיעים לעוד אנדרטה מזעזעת לא גמורה וסגורה בגדר).

כנסיית סנט ג'ורג' העתיקה

בניין הממשל

מרכז העיר סופיה

הר ויטושה: יש שלוש דרכים לעלות להר – רכבל קרונית (כמו בסופרלנד), רכבל ספסל (כמו בחרמון) ומכונית. האפשרות השלישית לא הייתה רלוונטית לגבינו, כי אין טעם לשכור רכב לכמה שעות. רכבל הספסל הפחיד אותי. נסענו במונית לסימאונובו, לרכבל הקרוניות. אני מסתכלת ועיניי חשכו, הקרוניות זה מהסוג הקטן שיש בסופרלנד. הנסיעה אורכת חצי שעה ובאמצע מחליפים קרונית. מטריד משהו אבל כבר הגעתי ואין ברירה, עליתי. המחיר 20 לבה לזוג הלוך וחזור.

למעלה יש שלט המסביר על מסלולי השבילים אבל הוא היה לא ברור. והתחלנו ללכת סתם כך. כאשר יוצאים מהרכבל ממול יש פונדק ובו שירותים ציבוריים בתשלום, לידו גם נמצא השלט עם המסלולים. פנינו שמאלה והלכנו בשביל. המקום מקסים, הנוף מרהיב, הרבה מקומיים מטיילים שם. אחר כך חזרנו בחזרה לכיוון הרכבל והלכנו ישר (כלומר קצת למעלה) ופנינו ימינה. דרך שבילים יפים הגענו לגשר שממנו ראינו את האבנים הצהובות שתחתיהן זורם נחל והמשכנו ללכת עד שהגענו לרכבל הספסלים. דקה מחשבה והיסוס והחלטתי שעל זה אני לא עולה. ישבנו בפונדק שאמור להיות תיירותי אבל הוא לא. ראינו מה האחרים מזמינים והזמנו גם. מרק עדשים, סלט עם גבינה בולגרית, קציצה אחת ומים מינרלים (8.5 לבה). חזרנו בחזרה וירדנו ברכבל המקרטע. בדרך קיבלתי התקף לב קטן כי הוא פשוט נעצר ואנחנו תקועים בין שמים לארץ ואין עם מי לדבר.

קניות

Sofia ring mall – סמוך לרכבל סימאונובו. קניון ענק שבו יש גם מותגים בינלאומיים. המחירים כמו בארץ בעיקרון. אבל סוף עונה בחנות נעליים בולגרית (וסנדלים שנקרעו) הביאו אותי לקנות שם 2 זוגות סנדלים ב- 15 לבה (1 +1 חינם).

שוק אלינצי Iliyantsi – שוק מקורה גדול. פתוח עד השעה 15:00. bulevard "Rozhen. אפשר להגיע בחשמלית 12 או במונית בערך 10 לבה. מומלץ בגדול לחובבי שווקים בלבד. יש בו הכול !! משרוך נעל ועד אביזרים לאופניים ולמכוניות.

סופיה אאוטלט - sofia outlet center, רחוק ממרכז העיר ואפשר להגיע אליו במטרו לתחנתTsarigradsko Shose ומשם ללכת קצת ברגל. באאוטלט הזה ברוב החנויות המחירים היו כמו בארץ.

חנות ג'מבו jumbo - בסופיה יש שני סניפים לרשת החנויות המצליחה הזו. רשת זולה שיש בה כמעט הכול, כלי בית, מזכרות, צעצועים, אביזרים לבית, קצת בגדים ומה לא.

קניון בולגריה - קניון גדול, סמוך לסניף של ג'מבו. חנויות של מותגים וסניף של קפה קפה (המוכר מהארץ) עומד להיפתח במקום.

קניון פרדייז - אין ספק שהוא הפופלרי ביותר. כדי להגיע אליו במוצאי שבת יש לעבור הרבה פקקים בדרך ובפנים צפוף מאוד. הקניון היה מקושט יפה לכבוד חג המולד.

מסעדות - בטיפים תמצאו המלצות על מסעדות.

פלובדיב

נסענו מהמלון במטרו לתחנה המרכזית (שנמצאת בערך מול מלון פרינסס רמדה). בתחנה אין שום הסבר באנגלית ולא ברור איפה ואם יש מודיעין. אחרי כמה שאלות הגענו לאשנב הראשון בכניסה. קנינו 2 כרטיסים (14 לבה לאחד) ועלינו לאוטובוס. האוטובוס הקטן (אולי 20 מושבים) היה ממוזג והנסיעה הייתה נעימה חוץ מפקקים ביציאה מסופיה. אחרי שעתיים הגענו לפלובדיב. רק לידיעה – השירותים הציבוריים בתחנה עולים חצי לבה והם נקיים מאוד. יצאנו מהתחנה ולא ראינו מוניות. ברגע שעצרה מונית והורידה נוסעים עלינו עליה. ביקשנו לעיר העתיקה, הראנו לו גם במפה של גוגל. שילמנו את הסכום המגוחך של 3 לבה וירדנו בעיר העתיקה.

במרכז המבקרים לקחנו מפה והסבר קצר מה אפשר לעשות בשעתיים- שלוש. טיילנו בסימטאות המקסימות של העיר העתיקה, עלינו עד סוף הרחוב הראשי לתצפית על נוף. ומשם ירדנו וראינו כנסייה (הצצנו לרגע) ואת מוזיאון הארכיאולוגיה (ויתרנו). המשכנו לטייל בסימטאות היפות עד לאמפיתיאטרון הרומאי (קיסריה שלהם). עד שהגענו למסגד שלידו נמצא הפורום הרומאי והמדרחוב הראשי של העיר.

אנחנו כבר בעיר החדשה, טיילנו במדרחוב. אכלנו צהריים בקפטריה מקומית מאוד. המשכנו לטייל וקצת לפני הכיכר המרכזית נתקלנו בחנות אירולנד, שזה סוג של הכול בדולר. הרבה פיצ'פקס זולים, כולל תחפושת בעשרה שקלים ומברשת לשיער בשני שקלים שקנינו.

בסוף המדרחוב מגיעים לכיכר גדולה וסובייטית מאוד ולפארק. הגענו לאגם מלאכותי עם מזרקות יפות. ומשם הלכנו בחזרה לתחנה המרכזית ולאוטובוס של השעה שבע בערב שלקח אותנו בחזרה לסופיה, כן, אותו אוטובוס ואותו נהג. פלובדיב יפה ונעימה ונהנינו בה מאוד.

בטיפים תוכלו למצוא המלצה מפורטת על המלונות, המסעדות וגם על החזר מס.